Różnice w obrzędach Wielkiego Piątku między rytem tradycyjnym a tym z roku ‘55

Peter Gertner, Ukrzyżowanie

Wielki Piątek: Stary ryt a ryt z ‘55/62

X. Antoni Cekada

Wielki Piątek pierwotnie nie miał żadnej ceremonii liturgicznej. Nie odprawiano żadnej Mszy, ponieważ, jak w V wieku wyjaśniał Papież Innocenty I, był to dzień, w którym „Apostołowie ukryli się z obawy przed Żydami”.

Z czasem jednak Kościół ustanowił ceremonię liturgiczną na ten dzień. W tradycyjnym rycie składa się ona ze Mszy Katechumenów, uroczystych oracyj, adoracji krzyża i Mszy darów uprzednio uświęconych.

Podczas Mszy darów uprzednio uświęconych kapłan z powrotem przynosi Hostię z ciemnicy i sprawuje pewne obrzędy Mszy przy ołtarzu (włącznie z podniesieniem), po czym spożywa Hostię.

Obrzęd Wielkiego Piątku w Odnowionym Porządku Wielkiego Tygodnia z 1955 roku, który Bugnini i spółka stworzyli jest obrzędem Komunii[i]. Oto niektóre ze zmian:

– Pierwsza część ceremonii z 1955 roku sprawowana jest od sedilii, a nie od ołtarza (kojarzy się to z krzesłem przewodniczącego w stylu Novus Ordo). Celebrans nie czyta lekcji z Pisma świętego, jeśli [inny] szafarz ją śpiewa.

– Celebrans, ubrany w kapę (zamiast ornatu) i po obu stronach asystowany przez świętych szafarzy, śpiewa uroczyste oracje z księgi ułożonej dokładnie pośrodku ołtarza, co jest anomalią w obrządku rzymskim.

– W ceremonii z 1955 roku uroczyste oracje poddane zostały pierwszej serii zmian dla sprawy ekumenizmu:

(1) Modlitwa za heretyków i schizmatyków została przemianowana na Modlitwę o jedność chrześcijan.

(2) Tam, gdzie stary ryt wskazuje, że nie ma być przyklęknięcia podczas modlitwy za żydów, nowa modlitwa wskazuje, że przyklęknięcie ma być zrobione. Pominięcie przyklęknięcia w starym rycie było uznane za „antysemickie”.

– Ryt z 1955 roku wprowadza nową opcję dla adoracji Krzyża. Kapłan, stojący na stopniu [ołtarza], trzyma w powietrzu krzyż, a ludzie adorują go w ciszy, zamiast podchodzić do balasek, aby go pocałować. Opcja ta znajduje się w obrzędzie Novus Ordo.

– Wszystkie mistyczne ceremonie Mszy darów uprzednio uświęconych zostały zniesione:

(1) Nie ma uroczystej procesji z ciemnicy z Najświętszym Sakramentem, której towarzyszy śpiew hymnu Vexilla Regis.

(2) Szczątkowy obrzęd Offertorium wraz z jego przygotowaniem kielicha i okadzeniem wyleciał, a podniesienie zostało zniesione.

(3) Ludzie recytują całe Pater noster (Ojcze nasz) razem z kapłanem – praktyka, która jest całkowicie sprzeczna z tradycją liturgiczną rytu rzymskiego wspomnianą przez św. Augustyna.

(4) Przestrzega się prostego obrzędu Komunii z rytuału rzymskiego. Wszyscy mogą przyjąć Komunię.

(5) Po raz kolejny psalm responsoryjny może być śpiewany podczas Komunii.

Przypis tłumacza:

[i] X. Cekada używa terminu „communion service”, czyli obrzęd, nabożeństwo, ceremonia komunii, dokładnie tak, jak u Protestantów (niezależnie od ważności sakramentu, chodzi o sam rytuał używany).

Z języka angielskiego tłumaczył Pelagiusz z Asturii. Źródło: Quidlibet. Blog x. Cekady.

– – –

Tekst pierwotnie pojawił się na blogu Pelagiusza z Asturii.

Tu można zostawić komentarz.

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s